Statystyki

  • Odwiedziło nas: 421531
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Standardy Ochrony Małoletnich w kl. 4-8

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KACZYCACH – WERSJA DLA MAŁOLETNICH

 

  1. Czym są standardy ochrony małoletnich?

 

To dokument, który określa zasady ochrony uczniów przed krzywdzeniem ze strony rówieśników lub dorosłych – pracowników szkoły, praktykantów czy członków rodziny ucznia.

 

  1. Jakie zachowania uważane są za krzywdzenie?

 

Formami krzywdzenia są:

a) przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, groźba uszkodzenia ciała; może powodować utratę zdrowia lub życia; skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, krwiaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.

b) przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie, nieustanna krytyka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie uczniowi wymagań i oczekiwań, którym nie jest w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – wykorzystywanie seksualne odnosi się do nieodpowiedniego kontaktu fizycznego (np. dotykanie dziecka w okolicach intymnych, współżycie z nim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. nakłanianie do oglądania materiałów pornograficznych, podglądanie, rozmowy z podtekstem seksualnym),

d) przemoc ekonomiczna – niedbanie o odpowiednie warunki do rozwoju dziecka, (odżywianie, ubiór, zakup podręczników, zeszytów, schronienie, w miarę możliwości, jakie posiadają rodzice/opiekunowie);

e) zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka (np. nieokazywanie wsparcia, niedawanie poczucia bezpieczeństwa) przez rodzica/opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego wyżywienia, ubrań, schronienia, dostępu do leków i możliwości leczenia, niedopilnowanie, czy uczeń wypełniania obowiązki szkolne i uczęszcza do szkoły oraz brak nadzoru nad tym, co robi w czasie wolnym.

 

 

  1. Co powinieneś zrobić, gdy krzywdzi cię inny uczeń lub osoba dorosła?

 

1. Jeśli czujesz się pokrzywdzony przez innych, w tym innych uczniów, możesz zgłosić to każdemu pracownikowi szkoły lub koordynatorowi (Pani Pedagog).

2. O sprawie zostanie poinformowany dyrektor i koordynator, którzy rozpoczną procedurę „Niebieskie karty“, dotyczącą osób, wobec których ktoś stosował przemoc.

 

 

  1. Co się dzieje, gdy ktoś podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony przez pracownika Szkoły, innego dorosłego lub swoich rodziców?

1. Jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy ze szkodą na zdrowiu, zagrożenia życia lub wykorzystania seksualnego:

a) zapewnia uczniowi bezpieczne miejsce i odseparowuje go od osoby krzywdzącej;

b) informuje dyrektora Szkoły, koordynatora i wychowawcę;

c) sporządza specjalny dokument: protokół interwencji;

d) dyrektor zgłasza sprawę policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw, informuje policję lub prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa; jeśli poinformowanie dyrektora, koordynatora i wychowawcy jest niemożliwe, pracownik sam zawiadamia policję.

 

2. Jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub

psychicznej przez pracownika Szkoły lub pojawiły się inne niepokojące zachowania wobec uczniów np. krzyki, niestosowne komentarze::

  1. odseparowuje go od osoby krzywdzącej

  2. informuje dyrektora Szkoły, aby mógł podjąć odpowiednie kroki (przeprowadzić rozmowę z pracownikiem, który krzywdzi lub zakończyć współpracę z nim)

 

3. Jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony przez swojego opiekuna:

 

1) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył raz przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna:

a) musi zadbać o bezpieczeństwo ucznia

b) zawiadamia dyrektora Szkoły, koordynatora i wychowawcę, aby przeprowadził rozmowę, a jeśli to niemożliwe, sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia.

c) informuje opiekuna o możliwości udzielenia wparcia psychologicznego.

d) gdy opiekun nie chce współpracować lub przemoc się powtarza, dyrektor powiadamia ośrodek pomocy społecznej i jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;

 

2) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń jest zaniedbany lub jego opiekun nie potrafi odpowiednio się nim opiekować:

a) powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia

b) powiadamia dyrekcję

c) rozmawia z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego

d) jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, pracownik zawiadamia ośrodek pomocy społecznej.

 

  1. Co się dzieje, gdy ktoś podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony przez osobę nieletnią?

 

1. Jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy ze szkodą na zdrowiu, zagrożenia życia lub wykorzystania seksualnego:

  1. zapewnia uczniowi bezpieczne miejsce i odseparowuje go od osoby stwarzającej zagrożenie;

  2. zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe, sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej o krzywdzenie;

  3. powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

2. Jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej:

  1. zapewnia uczniowi bezpieczne miejsce i odseparowuje go od osoby stwarzającej zagrożenie;

  2. zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe, sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej o krzywdzenie;

  3. działa tak, aby naprawić sytuację, by nieletni więcej nie krzywdził;

  4. w przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny.

 

  1. Co się stanie, gdy pracownik szkoły lub inna soba będzie świadkiem przemocy wśród uczniów, w tym fizycznej?

 

  1. Świadek zdarzenia przerwie go.

  2. Pracownik lub inny świadek zapyta o szczegóły zdarzenia.

  3. Osoba ta zawiadomi koordynatora i dyrektora oraz rodziców ucznia, który dopuścił się przemocy.

  4. Świadek sporządzi specjalny dokument - protokół interwencji.

  5. Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem podejmie działania, które mają doprowadzić do zaprzestania agresji, przemocy oraz innych niewłaściwych zachowań wśród uczniów; będą przy tym współpracować z instytucjami udzielającymi pomocy dzieciom i młodzieży, np. poradnią psychologiczno – pedagogiczną.

  6. Jeżeli dyrektor we współpracy z koordynatorem i zespołem nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej stwierdzi konieczność, powiadomi instytucje pomocy społecznej, policję lub sąd rodzinny o sytuacji.

  7. Koordynator we współpracy z wychowawcą, pracownikiem, który stwierdził zagrożenie lub wystąpienie krzywdzenia ucznia, nauczycielami specjalistami organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego (przedstawia ustalone przez zespół formy pomocy, którą ma zostać objęty uczeń). Rodzice ucznia, który jest podejrzany lub dopuścił się krzywdzenia kolegi/koleżanki, zostaną powiadomieni o podejmowanych działaniach i sposobie pomocy uczniowi na innym spotkaniu.

  8. Jeśli rodzice ucznia podejrzanego o krzywdzenie lub krzywdzącego kolegę/koleżankę nie chcą współpracować ze szkołą, dyrektor z koordynatorem mogą podjąć decyzję decyzję o zawiadomieniu pomocy społecznej, policji lub sądu rodzinnego.

 

 

  1. Jakie będą konsekwencje cyberprzemocy i znalezienia niebezpiecznych treści w komputerach szkolnych?

 

1. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści w komputerach szkolnych:

  1. wyznaczony pracownik ustali, który uczeń wprowadził te treści;

  2. informacja zostanie przekazana Dyrektorowi, który zorganizuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie;

  3. jeżeli w trakcie przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog dowie się, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurach dotyczących krzywdzenia.

 

2. W przypadku cyberprzemocy, pracownicy reagują w następujący sposób:

  1. zgłaszają problem koordynatorowi i rodzicom,

b) koordynator i dyrektor, jeżeli zachodzi potrzeba, powiadamiają policję lub sąd rodzinny)

c) koordynator i dyrektor sporządzają specjalny dokument: protokół interwencji;

d) koordynator i dyrektor tworzą zespół nauczycieli i specjalistów udzielający pomocy pokrzywdzonemu uczniowi (a także uczniowi, który skrzywdził) we współpracy z rodzicami tych uczniów oraz innych instytucji, jeśli jest taka potrzeba;

e)Jeśli rodzice ucznia podejrzanego o cyberprzemoc lub krzywdzącego kolegę/koleżankę nie chcą współpracować ze szkołą, dyrektor z koordynatorem mogą zawiadomić pomoc społeczną, policję lub sąd rodzinny.

 

Po każdej interwencji dotyczącej przemocy dyrekcja tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia, w skład której wchodzi wychowawca, pedagog szkolny i psycholog szkolny, a także, w razie potrzeby, specjaliści.