REGULAMIN RADY RODZICÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
w Kaczycach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
-
Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
-
Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział II
Cele rady rodziców
§ 4.
Rada Rodziców, jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły, której celem jest:
-
Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z Dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
-
Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
-
Prezentowanie wobec Dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
-
Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
-
Stawiając na pierwszym miejscu dobro ucznia i szkoły, Rada Rodziców zamierza przede wszystkim wspomagać, a także gdy to niezbędne – bronić podstawowych wartości przypisanych uczniowi w szkole. Zamierza wspierać wszystkie twórcze i wartościowe działania pedagogów i uczniów.
Rozdział III
Zadania i kompetencje rady rodziców
§ 5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 6.
-
Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
-
Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
-
Program wychowawczo-profilaktycznego ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 7.
-
Główne zadania Rady Rodziców to:
-
zapewnienie rodzicom współdziałania z innymi organizacjami szkoły, rzeczywisty wpływ na działalność szkoły
-
pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły
-
udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu między innymi poprzez jego dofinansowanie
-
udział w organizowaniu działalności kulturalnej, turystycznej i sportowej
-
pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych oraz nagród rzeczowych
2. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
3. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
§ 8.
-
Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez Dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
-
Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
-
Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 9.
Rada Rodziców na wniosek Dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
§ 10.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora szkoły.
§ 11.
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
§ 12.
Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 68 Ustawy z dnia 14.12.2016 r. Prawo Oświatowe oraz rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. ( Dz.U. z 2017 r. , poz. 1603 oraz 2019 r., poz. 318 i 1093 ze zmianami).
§ 13.
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów
§ 14.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
-
Wybory do rad klasowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Podczas zebrań klasowych rodzice wybierają rady składające się z trzech rodziców uczniów danej klasy.
-
W wyborach do rad klasowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
-
Wybory do rady klasowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca klasy.
-
Kandydat do rady klasowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Za wybranych do rady klasowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
-
W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.
-
Z przeprowadzonych wyborów rada klasowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje Przewodniczącemu Rady Rodziców.
-
Wybrani członkowie rady klasowej wyłaniają ze swojego grona przedstawiciela do rady rodziców.
§ 15.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
-
Wybory przedstawiciela danej klasy do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady klasowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
-
Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
-
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
-
Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
-
Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
-
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
-
Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
Rozdział V
Struktura rady rodziców
§ 16.
-
W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rady klasowej, wybranych przez zebranie rodziców uczniów danej klasy.
-
Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
-
przewodniczący,
-
zastępcy przewodniczącego,
-
sekretarz,
-
skarbnik,
-
członkowie – przedstawiciele wszystkich klas.
-
Kadencja Prezydium trwa rok.
-
W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
-
Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania rady rodziców
§ 17.
-
Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
-
Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.
-
Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub dyrektora szkoły.
-
Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
-
O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
-
W zebraniach Rady udział bierze dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
-
Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 18.
-
Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
-
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
-
Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
-
Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
-
Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 19.
-
Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
-
Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
-
datę i miejsce zebrania,
-
ilość osób obecnych podczas zebrania,
-
zatwierdzony porządek obrad,
-
stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
-
przebieg obrad,
-
streszczenie wystąpień oraz wnioski,
-
treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
-
podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 20.
-
Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące ze składek rodziców oraz innych źródeł.
-
Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
-
Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców oraz funduszu artystycznego Rada Rodziców i jej Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego.
-
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
-
Decyzję wydatkowania podejmuje Dyrektor szkoły przy akceptacji Rady Rodziców.
-
Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
-
Plan wydatkowania środków jest zatwierdzany przez Przewodniczącego.
-
Rodzice mogą tytułem uiszczenia dobrowolnej składki dokonywać wpłat przewyższających składkę ustaloną przez Radę Rodziców.
-
Środkami zgromadzonymi na koncie Rady Rodziców dysponuje Rada poprzez upoważnioną osobę: Przewodniczącego.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 21.
-
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Radę Rodziców.
-
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
-
Rada Rodziców posługuje się pieczątką
-
Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
-
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.
Regulamin został zatwierdzony na zebraniu Rady Rodziców w dniu …………22.09.2022 r.……………………………………..r.
Przewodniczący Rady Rodziców
Beata Urbańczyk